IcePrincess .

Blog aku adalah arkib hati aku yang sinis dan manis.
Mari bertemu sisi aku dari pelbagai perspektif dan dimensi.
Oh, dan Alhamdulillah :) *ahem!

Khamis, 2 Januari 2014

It's A'a and Her Words

Bismillahirrahmanirrahim.

                Adalah satu keanehan dan keajaiban bila makwe sebelah katil aku si A’a decide tak nak balik bermalan weekend lepas lepas lepas punya. Kau.. biar betul? Ayat pertama terkeluar dari mulut. Tak percaya. Ye lah dia kan kalau weekend je mesti balik rumah punya since sem 1 lagi. Untunglaaa~ rumah dekat.  Tak payah tanya dah kat dia, “Weh, kau balik ke weekend ni?” Tolong jangan pura pura tak tau. Conform dia balik.
                Tapi, weekend haritu, hari Jumaat, dia kata dia tak balik. And I was like-
Speechless. Hah??
First reaction of course speechless. Pastu blank. Pastu terkebil kebil. Pastu happy. Pastu tak percaya. Pastu happy balik. Yayy!! So taklah aku sensorang Sabtu Ahad ni dalam bilik. Si Nuna balik, baby Najat pun bermusafir ke Johor hewhew. Baru je terbayang, okay kalau aku sensorang weekend ni aku nak bukak MV Sistar banyak banyak pastu nak conquer cermin sensorang pastu nak sapu lantai guna rambut pastu buat planking antara katil aku ngan katil A’a pastu nak meratap kesedihan sensorang ditengah malam yang hening kbye-_-

                Tapi bila A’a kata dia tak balik weekend ni, aku terbayang- cancel nak membajet menari Sistar malumalu maluu lah aii hehe^^ pfft sejak bila kau malu depan A’a?-_-
                And, baru dia tau betapa bosannya spent time the whole weekend kat bilik tanpa ada aktiviti lain selain berRunning Man atau berKarot Komedia atau berFamily Outing atau berSherlock Holmes. Bosan. Macam takde life sepanjang Sabtu Ahad yang ditunggu tunggu seperti selalunya. Aku dah biasa. Sebab aku dah selalu kena tinggal sensorang dalam bilik every weekends. Sebelum tu, punya ah plan nak pergi Kampung Baru nak makan bebanyak nak makan seafood sambil seksi bibir sampai merenyam badan ahaha tapi plan hanya tinggal plan.  Pagi pagi Sabtu lagi dah layu diatas katil. Malas yang terlampau malas nak bergerak. Malas nak mandi malas nak iron baju malas nak gerak tunggu bas malas nak naik LRT malas segalanya malas. Hakikat sebenarnya, duit dalam purse semakin menipis semakin membimbangkan. Rasa bersalah nak minta duit lagi kat parents. Sudahnya, memasing senyap je sepanjang Sabtu sambil tergelak gelak mentertawakan plan nak makan seafood yang terbantut. Baru 18 tahun dah ada krisis kewangan.
                Sabtu malam,  aku pandang muka A’a, A’a pandang muka aku. Terkebil kebil. Hela nafas berat.

                “Delivery KFC jom?”
Rasanya tu jelah idea yang agak membantu sel sel otak supaya berkembang. Bincang punya bincang, plan punya plan, kejap jadi kejap tak jadi, cis nak delivery KFC je pun ah amek masa lama.

                Habis makan KFC, tetiba jadi sesi luahan perasaan. Berborak, bergelak, bercerita, nak baring tak boleh. Baru lepas makan nanti perut buncit wuwuwuw bukan senang nak pecahkan lemak walaupun hampir separuh nyawa push up kat gym. Keji betul kan? Makan banyak, gymming sikit dah mengah mengah.
                Then tetiba terkeluar topic kahwin muda. A’a ceritalah kalau kahwin muda, dapat anak dalam usia yang muda nanti anak tu cerdik. Macam Mia niece dia omnomnomnom comel gilaaaa! Tsk tsk stress je takdapat nak peluk apatah lagi nak hug Mia sebab Mia asyik menempel je dengan A’a. Serius comel. Putih, mata dia bulat, hitam, gebu, suara dia comel, nyanyi  Baa Baa Black Sheep je, tak pun Johny Johny dengan A’a. Arghhh comel sangat tsk tsk
                A’a ceritalah pasal Mia yang cepat pick up. Dah pandai ABC even masih baby, tapi cuma “A B C D E F E pastu F pastu  E balik.” hahaha^^ dah pandai “Jom. Jom.” bila dah sampai kat satu tempat. Ringkasnya, Mia sangat cerdik. Sebab ayah Mia, abang A’a jugaklah, kahwin dalam usia muda. And, A’a cakap abang dia pun genius Math sebab parents dia dapat abang dia time usia muda. Dapat masa kat UK lagi tuu hewhew^^
                And cerita cerita A’a membuatkan aku berfikir, mesti anak Dena Bahrin tu bijak kan? Saif, Fiska Medina baby Irine Nadia Marcello tu, Opie si comel Atita Haris tu, hmm hmm. Pastu berfikir. Agaknya budak budak genius kat sekolah aku dulu sebab diorang lahir waktu parents diorang masih muda kot? Hmmm hmmm. Tetiba benda itu jadi permasalahan dalam otak aku hahaha syuhh syuhh.
                Kahwin usia muda? Kalau kat UIA ni macam dah biasa dengan kahwin muda. Bercakap pasal usia nikah, kemana aku pergi, bila soalan “Kau nak kahwin target umur berapa?” diutarakan, jawapan dan reaksinya berbeza beza.
                Anati, si rumet aku si budak half Australian jawab, “I target 22.” Pergh. Muda gila. Then I asked her,
“How about your Ar title? You nak kahwin sambil divide time antara study dengan hubby? You have to focus for your study, your hubby, your baby, your bla bla.” Tapi baru sampi part ‘baby’ je dia dah buat reaksi “YUCK.” Okay aku faham. Dia jawab, siapa kata amik pure architecture takde life? Krikk krikk terdiam. Aku cuma terfikir, kalau nak tunggu sampai dapat title Ar tu kahwin lambatlah jawabnya. ‘ Lambat’ kat sini bermaksud around umur 25-29. Padahal dia nak kahwin umur 22. Serius muda gila.
Tapi kata Anati, kawan kawan dia kat sekolah Adni tu ada yang target nak kahwin umur 30. Even target umur 33 pun ada. Diorang still cakap 29 tu terlalu muda, umur 30 tu ideal. What? Ok ok aku faham, dia kan dulu sekolah international. Mungkin kawan dia tu orang Kanada ke, atau orang Sudan.

Dulu masa aku kat Indonesia, usia usia around 16-19 tulah usia segar bugar nak kahwin, nak nikah. Aku- speechless. Weyy mudaaa gilaaa ngeri pulak bila aku fikir.  Bila Mbak Cieng dengan Mbak Tari tanya, “Elin mau nikah usia berapa?”
Dengan rileks dan confidentnya aku jawab, “25.”

“Makkk! Tua sekali! Usah lewat lewat Lin, nanti udah nggak laku.” Aku geleng. Itulah umur ideal, kata aku. Lagi 7 tahun baru Elin nikah. Hik hik gelak innesen depan diorang.
“Kok nggak mau nikah usia 20 atau 21 Lin? Itu pun udah lewat.” Mbak Tari suggestkan. Aku geleng.
“Tak naklah kahwin muda. Ngeri.” Ngeri. Tak tau apa yang ngerinya. Tapi ngeri. Mbak Tari geleng kepala melihat kekonfidenan aku. Seperti terlalu yakin yang aku akan nikah hanya pada usia 25.
“Allah itu Maha Membolak Balikkan sesuatu hati, Lin. Bisa jadi saat ini kamu pengen sekali menikah usia 25, karna ngeri mau nikah  usia muda. Tapi kalau Allah udah menetapkan jodoh kamu datangnya usia 18, saat ini, kamu nggak akan bisa menolak takdir. Usah jadi hambaNya yang mungkar, Lin.” Geleng kepala lagi.
“Kalau macam tu, kita doa lah banya banyak suruh Allah datangkan jodoh kita usia 25. Hehe.” sekali lagi sengih innesen.
“Usah lupa, Lin. Allah itu Maha Membolak Balikkan sesuatu hati. Kalau Allah bisa menghilangkan nikmat hidayahNya dari hati kita, pasti Allah juga bisa membuatkan pendirian hati kita ini bolak balik. Siapa tau, mungkin aja bila kamu udah tiba di Malaysia, kamu jadi pengen mau nikah usia muda. Jongon sombong, Lin.” Terdiam. Astaghfirullah. Berfikir. Apa apa pun, aku berserah segalanya pada takdir.
Lepastu Mbak Cieng si comel cakap kuat kuat,
“Ayo kalian! Ramai ramai doain si Elin biar nikah usia muda. Biar kapok hahaha. Biar dia ngerasa ngeri aja kalo udah nikah sama suaminya hahaha!” Ciss belum sempat tutup mulut Mbak Cieng, dia dah tadah tangan,
“Ya Allah, kau percepatkanlah usia nikah Elin, ya Allah. Usah biar dia nikah lewat lewat sampei usia 25 ya Allah. Moga moga dia mendapat suami yang faham, faqih, alim, ganteng..!”
Sampai  part ‘ganteng’ tu aku cakap “Aminn!!” kuat kuat haha tak nak kalah.
“Lagi, lagi, mau apa?” Tanya Mbak Cieng sambil senyum senyum.
“Lagii pandai asad mbak!” *asad=silat.
“Yang pandai asad..” Aku dengan Mbak Tari cakap “Aminn!” kuat kuat sambil gelak gelak.
“Tinggi, tough, macam Mas Arief hewhew^^”
“Ya Allah, pokoknya yang kayak Mas Arief itu lho. Tinggi, ganteng, pinter asad, gagah. Ya Allah kok nggak dijodohkan aja si Elin sama Mas Arief,ya?”
“Aaaa tak nak! Kita nak orang Malaysia jugak!” jerit aku sambil hempap badan Mbak Cieng. Almaklumlah dia kan molek aku kan gedabak hewhew.
“Aaminn!” Aku, Mbak Cieng, Mbak Tari sama sama Aminkan. Hehe yang part nikah muda tu protes tapi part ganteng tu bukan main eksaited -_-
Satu yang aku respek kat Mbak berdua tu ialah, diorang selalu berdoa tak kisah kat mana je tak kisah apa je. Ye lah, setiap apa yang kita kata tukan DOA. Kalau kita selalu cakap,
“Alamak, bodohnya aku.” Maka bodohlah kita.
“Ya Allah, gemuknya aku!” Maka gemuk gedabaklah kau.
“Ya Allah, jadikan muka aku sering awet muda. Amin.” Maka muka kau maintain comel dan awet muda tanpa sebarang bantuan botox, Vitamin C, collagen atau plestik serjeri.
Contohnya, Mbak Cieng. Umur dia 21 sebenarnya. Umur aku pulak time tu baru 17. Bila jalan jalan keluar, orang selalu anggap umur aku 22, umur dia pulak 16. Jeles tauu tsk tsk. Salah satunya sebab dia selalu doa minta supaya mukanya sentiasa awet muda. Sebab yang lain pulak, sebab dia TAK PERNAH marah marah, penyabar, selalu senyum, selalu gelak, selalu baca Al Quran, Subhanallah cemburunya hati ini tsk tsk.
Okay tutup part kat Indonesia.
Zaman sekarang ni, semakin ramai anak anak muda yang kahwin awal. Err macam tak layak pulak aku nak mengarut pasal kahwin muda ni en? Kbye.
Tapi apa yang sebenarnya aku nak cakap ialah, kelebihan kahwin muda dari A’a- yang dapat baby pandai tu sebenarnya banyak agak mempengaruhi aku sekarang pfftt -_- lagi lagi bila teringat pesan Mbak Tari, “Allah itu Maha Membolak Balikkan sesuatu hati.” Yang aku yakin sangat kahwin umur 25.
Tiba tiba aku rasa nak kahwin awal. Sebab nak baby pandai cerdik. Sebab tak sabar nak dengar baby aku cakap, “Alhamdulillah” sejurus lepas keluar dari perut aku ahahaha tu terlebih bijak tuu. Sebab aku nak anak aku senang hafaz Al Quran walaupun pada hakikatnya bakal uminya ni start belajar tajwid pun umur 7 tahun pfftt -_- Sebab teringin nak dengar baby aku sebelum tidur baca Asmaul Husna sebelum umur dua tahun haha. Sebab yang sebenarnya adalah nak suruh baby aku yang dodoikan aku tidur tsk tsk keji betul bakal umi baby ni, kan?
Umi aku kecohlah suruh aku ‘cari-kawan-lelaki-pastu-bawaklah-jumpa-umi’*YUCK, aku malas nak layan. Hello, umur aku baru 81 tahun, bulan Jan depan baru nak masuk 91 tahun,*pergh kauuu beza 10 tahun baq haangg!* nak suruh aku cari soulmate? Rileks dulu. Bukan nak riak macam yakin sangat umur aku ni panjang lagi nak cari ‘kawan-lelaki’ tapi, memikirkan yang sem depan ni aku akan struggle gila babeng punya ah dengan 7 subjek, dengan GC2 diaa, dengan ED diaa, dengan ICT diaaa tuu diaa baq hang! Ingat ada masa ke nak fikir pasal ‘kawan -lelaki’? Dengan fikir nak score pointer dia lagi, dengan impian agar dapat amik pure Architecture untuk sambung Degree lagi, memang takde harapan -_-
Lagi lagi bila umi aku jawab setiap kali ada soalan,
“Wahh dah besar Elin ni, dah boleh kahwin dah  ni J
Umi aku cecepat jawab, “Dia ni harap badan je besar, akal macam budak budak lagi.” -_- Terus mati harapan tu tsk tsk hahaha.







Sunday.
6.25 pm.
29.12.2013.

Mirrors(Justin Timberlake) – Boyce Avenue ft Fifth Harmony cover

1 ulasan: